یک فوق تخصص خون و سرطان در یزد گفت: افزایش تحرک بدنی، کاهش چربی دور شکم و مصرف ویتامین ها بخصوص ویتامین D شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. 

دکتر محمد فرات یزدی  اظهارداشت: سرطان ، دومین یا سومین علت مرگ و میر در دنیا است و جان بیش از 7 میلیون انسان را در سال می گیرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزدافزود:  هم غربالگری ( screening ) و هم پیشگیری ( prevention ) میتواند باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان شود. تخمین زده می شود بیش از 50% سرطان ها با اقدامات موثر ، قابل پیشگیری هستند.

دکتر فرات  تصریح کرد: Screening یا غربالگیری یعنی کشف بیماری قبل از بروز علامت و prevention  یا پیشگیری یعنی جلوگیری از ایجاد سرطان.با اقدامات مناسب در همان مراحل اولیه سرطان ،  می توان به طور 100% بیماری را درمان کرد.

وی عنوان داشت: هرچند علت اصلی سرطان مشخص نیست و شاید عوامل ژنتیک نقش داشته باشند ولی بعضی از عوامل محیطی می توانند در بروز زودرس سرطان موثر باشند و با کنترل آنها می توان از شیوع سرطان کاست.

این انکولوژیست گفت: استعمال دخانیات به عنوان مهمترین عامل در سرطان های ریه ، لوزالمعده ، سیستم گوارشی ، مثانه و سرطان خون شناخته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه یادآورشد: مواد شیمیایی بخصوص تماس مستقیم با آنها ، بخارات سمی ، تماس زیاد با آفتاب ، عوامل عفونی-ویروسی خاص بخصوص منتقل شونده ها از طریق رفتار های پرخطر جنسی ، رژیم های غذایی با فیبر کم و چربی زیاد ، بی تحرکی و عدم ورزش مناسب ، افزایش وزن و چربی دور شکم ، مصرف کم ویتامین ها بخصوص ویتامین D و تماس با مواد رادیواکتیو همه و همه می توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند و با پرهیز از عوامل فوق ، می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.

دکتر فرات یزدی همچنین متذکرشد: با پرهیز از دخانیات و تماس طولانی و مستمر با آفتاب ، تناسب اندام ، رعایت یک رژیم غذایی استاندارد حاوی چربی کم و ویتامین و فیبر بالا و ورزش بیش از 3.5 ساعت در هفته ، احتمال ایجاد سرطان در فرد به یک سوم می رسد.

این هماتولوژیست در ادامه عنوان داشت: شایع ترین سرطان ها مثل پروستات ، ریه ، پستان،دهانه رحم و گوارش را می توان با اقدامات مناسب بیماریابی ( screening  )  شناسایی  وبا درمان سریع  بهبودی آنها را تضمین کرد.تمام افراد بالای 40 سال با سابقه ی فامیلی و بطور کلی تمام افراد بالای 50 سال میبایست سالیانه تحت تست های غربالگری قرار گیرند.

این انکولوژیست خاطرنشان ساخت: ماموگرافی یا همان عکسبرداری پستان با معاینه سینه ها توسط پزشک سالیانه ومعاینه ی سینه توسط خود بیمار بصورت ماهیانه ، بهترین و موثرترین غربالگری برای کشف زودرس سرطان سینه در خانم ها شناخته شده است و نباید بخاطر ترس از کشف سرطان از این اقدام وحشت داشت ؛ زیرا در صورت وجود ، اگر در درمان تاخیر حاصل شود باعث عدم درمان موثر خواهد شد.وی تصریح کرد: معاینه سالیانه فرد توسط پزشک ، انجام تست خون مخفی در مدفوع سالیانه از 50 سالگی ، پاپ اسمیر سالیانه از زمان شروع فعالیت جنسی در خانم ها تا سن 60 سالگی ، معاینه ی سالیانه مقعد از 50 سالگی توسط پزشک ، دیدن روده با دستگاه هرچند سال یکبار توسط پزشک و آزمایشات مخصوص مثل PSA  از سایر اقدامات غربالگری مهم می باشند.

دکتر فرات با بیان این مطلب که علاوه بر پیشگیری و غربالگری ، تشخیص زودرس سرطان به محض بروز علامت در درمان کامل سرطان موثر است افزود: خوشبختانه خیلی از علائم اولیه سرطان ها با بیماری های خوش خیم مشترک بوده و نباید با دیدن این علائم وحشت زده شد ولی چون می تواند نشانه ی سرطان بوده و آن سرطان با اقدام سریع در همان مراحل اولیه ، به طور کامل درمان شود ، حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: علائمی چون کاهش وزن قابل توجه اخیر ، ایجاد خال جدید و یا تغییر شکل خال های قدیمی ، زخم مزمن و عود کننده ی پوستی ، سرفه ی طولانی با خلط خونی ، تعریق بیش از حد ، تغییر صدا ، تب طولانی مدت بدون علت خاص ، وجود هرگونه غده یا برجستگی در بدن ، دیدن خون در ادرار یا مدفوع ، درد مزمن بدون علت در هرجای بدن بخصوص شکم ، تغییر در اجابت مزاج و اشکال در دفع ادرار و مدفوع ، بزرگ شدن بیش از حد اخیر شکم ، تورفتگی یا وجود خون در نوک سینه ها یا التهاب و قرمزی بدون علت در سینه ها ، خونریزی غیرطبیعی و مکرر از بینی و وجود لکه های خون مردگی بر روی پوست ، سردرد با تهوع و استفراغ ، همگی می توانند از علائم اولیه شروع سرطان باشند.

این فوق تخصص خون و سرطان در پایان تاکید کرد: ین علائم نشانه قطعی سرطان نیست و در خیلی از موارد خوش خیم دیده می شود ولی توصیه می گردد در صورت وجود آن ، سریعا به پزشک مراجعه شود. 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا